Wikipedia.

Finns det något bättre än allmänbildning?. Så där på nattkvisten då man e för trött för att sova och för varm för att krypa ner i täcket så finns Alexe i telefonen och Wikipedia på datan..

Alle berätta om en mal som flugit in på hennes rum och vägra lämna henne, Och därför ville hon inte sova, Hon sa den var stor och påstod till och med att den kunde sjunga en sång ( Eller var det jag? )  Så när malen ändå var på tungan fråga Alle vad en sån äter, (bara så att den inte börja äta på henne alltså).

Till hennes räddning flög jag in på Wikipedia för att leta upp.. Tyvärr fanns det inte svar på vad stackaren äter bara att den själv äts av fåglar, Det känns väl inte som en rättvis förklaring, Så upp till bevis. Nu jävlar ska jag studera malar.. Anyway.

När vi väl var inne på det spåret, sökte vi på Ollonborrar som förmodlgen är det äckligaste surrigaste insekten som finns, Där fanns en hel del att lära..

En ollonborre lever i 4-5 år, under större delen av sitt liv som larv under jorden. Som skalbagge lever den endast efter förpuppningen i cirka tre till fem veckor.

Ollonborrens färger varierar från vitt till brungult med ett brunt huvud. Dess surrande kan bäst beskrivas som en helikopters på stort avstånd.

Vuxna ollonborrar äter blad i lövträd och larverna äter rötter, något som under flera tusen år har vållat stora problem för bönder. Kemikaliebekämpning under de mittersta årtiondena av 1900-talet, som mest intensivt på 1970-talet hotade skalbaggens existens. Denna typ av bekämpning används ej längre och numera är ollonborren åter en vanlig syn!

Nu är min fråga, VARFÖR slutade vi med den bekämpningen? Vem vill ha ollonborrar, Dom e fan äckliga.. (Trust me jag har haft en i tröjan kändes som en vibrerande mobil)



Nog om ollonborrar, TILL en annan sak på tal om mat, På Ivö där jag & Emma spendera helgen med Mamms och familjen KRYLLAR det av tvestjärtar och nips med deras fula klor gör dom också. Nep mig i fingert när jag skulle rätta till luftmadrassen, därefter var jag skiträdd att dom skulle på mig i natten.. Förutom att Emma vakna mitt i natten och skrek att en spindel kröp i huvudet på mig så låg jag och undra om dom var hungrig och försökte tugga på oss människor? (Nu när jag skriver så tänker jag att det kanske inte gör så ont, iom. att dom inte äter med deras lilla knipklo)
Iaf.

Ang. tvestjärtar.
Den vanliga tvestjärten har ett någorlunda representativt levnadssätt. På dagen döljer den sig under stenar och på liknande mörka och fuktiga platser, medan den på natten strövar omkring och ganska ofta kommer in i bostäder. Den lever av mjuka, saftiga frukter och andra växtdelar, särskilt sådana som är skadade,till exempel maskätna äpplen och päron.
De har vingar och kan flyga men vingarna är normalt gömda under dess framvingar som är små och förhårdnade
. (vem fan visste det?)

Huvudsaken är att jag nu vet vad tvestjärtar äter. Inte mig iallafall!




tyvärr fick vi aldrig reda på vad malar äter, och inte om den ätit på Alex iheller,
för hon döda den tillslut..
PANG! ett slag och en krossad mal pga. okunniga Wikipedia!

                                        

Kommentarer
Postat av: Alle

hahahaha! Störd!

2008-08-05 @ 16:42:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0